سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گنج کلیسای سنت سرواتیوس

گنجینه باسیلیکا سنت سرواتیوس موزه ای از آثار هنری و آثار مذهبی در داخل باسیلیکا سنت سرواتیوس در ماستریشت هلند است.

 

گنج کلیسای سنت سرواتیوس در طی قرنهای متمادی کنار هم قرار گرفت. یکی از قدیمی ترین قطعه ها (امروز غیر وجود) تکیه هایی به شکل قوس پیروزمند بود که توسط انیارد (بیوگرافی شارلمان و ابوت سن سرویتوس) در قرن نهم اهدا شد. در قرن یازدهم ، یک متولی مسئولیت گنجینه تصرف کلیسا را ??بر عهده گرفت.

در اواخر قرون وسطی ، تعداد یادگارها بیشتر شد. یک سفر زیارتی به یادگار مانده از یادگارها ده ها هزار زائر را به خود جلب کرد. در این مواقع ، یادگارهای اصلی به زائرانی که در میدان وریتوف از گالری کوتوله جمع شده بودند نشان داده شد. در سال 1579 ، گنج کلیسا در زمان گونی ماستریخت توسط سربازان اسپانیایی به رهبری دوک پارما آسیب دید. در سال 1634 ، تحت تهدید جنگ ، گنج به لیژ آورده شد ، جایی که بیست سال در آن ماند.

پس از فتح ماستریخت توسط فرانسوی ها در سال 1794 ، فصل سنت سرواتیوس برای پرداخت مالیات جنگ سنگین ساخته شد. به منظور پرداخت این مالیات آثار باستانی طلا و نقره از گنج کلیسا ذوب یا فروخته شد. در سال 1798 این فصل منحل شد. چند قطعه مهم توسط کانون ها به امنیت آورده شده بود ، که بعضی از آنها پس از بازگرداندن کلیسا به خدمت مذهبی در سال 1804 بازگردانده شدند ، اما سایر قطعات قابل بازیابی نبودند. برخی از گنجینه های قبلی این کلیسا هم اکنون در موزه ها و کتابخانه های سراسر جهان یافت می شود ، مانند کتابخانه ملی هلند در لاهه ، موزه های سلطنتی هنر و تاریخ در بروکسل ، در پاریس ، در برلین ، در مونیخ ، موزه در هامبورگ ، موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن و موزه هنر متروپولیتن و کتابخانه و موزه مورگان در نیویورک. بنابراین گنجینه باسیلیکا سنت سرویوس بسیار کوچکتر از گذشته است.

مجموعه ها

گنجینه باسیلیکا سنت سرواتیوس به طور سنتی از چهار قسمت تشکیل شده است:

1.      به اصطلاح Servatiana ، اشیاء که به طور سنتی با زندگی Servatius همراه است

2.      یادگار

3.      تجهیزات مذهبی

4.      پارچه های باستانی. مجموعه هنری کلیسا و یافته های مختلف باستان شناسی بخشی از گنجینه نیستند بلکه در موزه نیز به نمایش گذاشته می شوند.

سروواتیانا

کلید سنت سرواتیوس: کلید تزئینی ، یکی از ویژگیهای مقدسین ، نقره (اوایل قرن 9).

صلیب Pector Saint Servatius: صلیب نقره و طلایی (هسته چوبی) ، با مینا و سنگهای قیمتی (قرن 10 یا 11) ، هدیه ای به کلیسا از دوک باواریا.

فنجان سنت سرواتیوس: شیشه millefiori ، رومی (قرن اول).

Crozier Saint Servatius: کارمندان چوبی با کج عاج (قرن دوازدهم).

محراب قابل حمل سنت سرواتیوس: سنگ مارپیچ سبز با زیور آلات نقره ای (قرن دوازدهم).

اعتقادات

"نودکیست": حرم مطهر سنت سرواتیوس ، سینه بلوط چوبی ، پوشیده از مس طلاکاری شده و با مینا ، اورنیس برون ، کابین و پارچه مصنوعی (1160 پوند) تزئین شده است. "نودکیست" در ابتدا در گروه اصلی کلیسا قرار داشت و با چهار تابلو همراه بود ، که در سال 1843 فروخته شد و اکنون در موزه های رویال هنر و تاریخ در بروکسل قرار دارد.

نیم تنه پرتره سنت Servatius: نیم تنه تسکین دهنده حاوی جمجمه مقدس ، اهدا شده توسط الکساندر فارنیس ، دوک پارما بعد از گونی از ماستریشت (1579) که در آن غرفه اصلی تا حد زیادی گم شد.

قطعه مهم دیگر ، صلیب بلند پدرسالاری با یادگارهایی از صلیب حقیقی است که توسط استاد اولوسریش پیمانکار ماستریخت ساخته شده است ، در حدود سال 1490.

لوازم مذهبی

این بخش از گنجینه ها بیشترین آسیب را در دوره فرانسه (1814-1794) متحمل شده است. برای پرداخت مالیات های جنگی که فرانسوی ها از کانن ها خواستند بسیاری از صندوق ها ، پتنت ها ، صومعه ها و سایر اشیاء مذهبی ساخته شده از طلا یا نقره ذوب شدند. با این حال ، چند کشتی مذهبی از قرون وسطی زنده مانده و تعداد معدودی از دوره باروک (به ویژه برخی از قطعات نقره ماستریخت) هنوز در این مجموعه قرار دارند.

مجموعه هنری

مجموعه هنری گنجینه باسیلیای سنت سرواتیوس شامل مجموعه ای متوسط ??از نقاشی ها ، چاپ ها ، نسخه های خطی نوری ، منبت کاری های چوبی ، مجسمه های سنگی ، حکاکی های آلاستر و عاج ، مینای دندان و سنگ تراشی طلا و نقره است.